Tulevaisuuden työ hankkeessa on tarkoituksena kehittää uusia oppimisympäristöjä ja työelämäyhteistyötä tukevaa pedagogiikkaa. Hankkeen avustuksella järjestettiin 17.9.2021 yhteistyötyöpaja Siun soten Tulevaisuuden sote-keskushanke ja Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa. Työpajan tarkoituksena oli pohtia ja etsiä ratkaisuja tulevaisuuden sote-haasteisiin asiantuntija-alustusten pohjalta. Tulevaisuuden työ hankkeen osalta tarkoituksena oli toimia tilaisuuden fasilitaattorina ja etsiä uusia malleja sekä ratkaisuita työelämäyhteistyön järjestämiseksi.
Työpaja yhteissuunnitteluprosessina
Suunnittelussa työpajalle asetettiin tavoitteeksi saada aikaan aktiivista keskustelua toimijoiden välillä, ratkaista haasteita etukäteen annettuihin aiheisiin sekä esittää näihin haasteisiin konkreettisia ratkaisutoimenpiteitä. Lisäksi tavoitteena oli varmistaa, että suunnitelluissa pienryhmissä osallistuminen on aktiivista ja ryhmien esittämät ratkaisut saadaan dokumentoitua myöhempää käyttöä, yhteistä keskustelua sekä mahdollisia toimenpiteitä varten.
Työpajan suunnittelu tapahtui Siun soten Tulevaisuuden sote-keskushankkeesta ja Karelia-ammattikorkeakoulusta nimettyjen henkilöiden yhteissuunnitteluna yhteisissä suunnitelupalaverissa ennen varsinaista työpajaa. Näissä palavereissa kartoitettiin työpajan sisältöä sekä sen järjestämistä. Työelämänedustajat pääsivät tällä tavoin vaikuttamaan työpajojen järjestämiseen ja ideointiin jo suunnitteluvaiheesta lähtien. Suunnittelussa käytiin läpi myös työpajojen fasilitointiin liittyvät asiat sekä mietittiin etukäteen työpajassa käytettävät teknologiset ratkaisut ja mihin tarpeeseen ne vastaavat. Lisäksi tehtiin tarvittavat toimenpiteet, kuten Teams kanavien perustaminen, pienryhmien ohjeistuksien laatiminen ja Jamboard alustan perustaminen.
Työpaja verkossa Teams ympäristössä
Yhteinen työpaja oli tarkoitus toteuttaa verkossa, joten toteutuksessa päädyttiin hyödyntämään Teams alustaa yhteisen toiminnan sekä pienryhmien toiminnan organisoimiseksi. Työpaja jaettiin neljään kokonaisuuteen, joita olivat 1. yhteinen aloitus, 2. teemakohtaiset alustukset, 3. fasilitoitu pienryhmätyöskentely sekä 4. yhteinen pienryhmätyöskentelyn tuotosten purku.
Yhteisessä aloituksessa käytiin läpi työpajan tavoitteet, toiminta työpajassa sekä esiteltiin työpajassa hyödynnettävät teknologiat. Varsinaiseen työskentelyyn lähdettiin yhteisillä asiantuntija-alustuksilla eri pienryhmissä käsiteltävistä aiheista. Alustusten jälkeen jakauduttiin kuuteen (6) eri aihetta käsittelevään pienryhmään. Työpajaan osallistujat saivat itse valita pienryhmän oman mielenkiintonsa mukaan.
Pienryhmien teemat, joiden alla työstettiin siihen liittyvää haastetta:
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen — Pohjois-Karjalan maakunnan asukkaiden keskeiset hyvinvoinnin vajeet
- Siun soten ensi askeleet ennaltaehkäisevässä mielenterveys- ja päihdetyössä
- Sote henkilöstön rooli asiakkaiden digiosaamisen tsemppaajana
- Ikääntyminen haaste vai mahdollisuus
- Lasten, nuorten ja perheiden palvelut, perhekeskustoiminta
- Sote-integraation mahdollistuminen sote keskuksissa
Fasilitoitua työskentelyä työpajassa
Fasilitoitua työskentelyä varten jokaiselle pienryhmälle perustettiin oma Teams kanava. Aktiivisesta keskustelusta ja aikataulussa pysymisestä pienryhmissä vastasi erikseen nimetyt fasilitaattorit. Fasilitaattoreiden tehtävänä oli pitää yllä keskustelua aiheesta sekä ohjata sitä työpajan tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi tehtävänä oli varmistaa, että työskentelystä saatiin laadittua tehtävän mukainen dokumentaatio.
Pienryhmien tuotosten dokumentoimiseksi hyödynnettiin Googlen Jamboard alustaa, joka on käytettävyydeltään yksinkertainen sekä mahdollistaa yhteistoiminnallisen työskentelyn. Jamboardiin laadittiin etukäteen jokaiselle pienryhmälle oma sivu, jolle ryhmä työsti omat ajatuksensa haasteiden ratkaisusta. Jamboard alusta mahdollisti myös toisten pienryhmien tuotosten seuraamisen ja vertaisoppimisen näiden tuotoksista.
Pienryhmätyöskentelyn jälkeen ajatukset jaettiin koko ryhmälle esittämällä tuotokset yhteisesti kaikille osallistujille. Aikaa oli myös kysymyksille ja tuotosten kommentoinnille. Toiminnan arvioimiseksi ja kehittämiseksi työpajaan osallistuvilta kysyttiin työpajan jälkeen palautetta verkkolomakkeella erityisesti työpajasta, sen järjestelyistä ja teknologisten ratkaisujen toimivuudesta.
Kokemukset pajasta ja suunnittelusta
Kokonaisuutena yhteistyöpaja Siun soten Tulevaisuuden sote-keskushankkeen ja Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa onnistui erittäin hyvin. Työpajassa asioita lähdettiin lähestymään kehittämisen sekä haasteiden ja niiden ratkaisemisen näkökulmasta. Haasteiden ratkaisemiksi etsittiin konkreettisia toimia ja ideoita. Työpajaan osallistui Siun sotesta ja Kareliasta yhteensä 30 henkilöä. Työpaja antoi mahdollisuuden eri toimijoille tuoda esille omat näkemyksensä ja haasteensa sekä konstruoida yhdessä näihin ratkaisuja.
Toiminnan arvioimiseksi Tulevaisuuden työn ‑hanketyöntekijät havainnoivat työskentelyä työpajoissa. Lisäksi työpajaan osallistuneille lähetettiin lopuksi kysely, jolla saatiin selville, mikä oli toimivaan ja missä kehitettävää. Näitä kokemuksia käytetään hyväksi seuraavassa järjestettävässä yhteisessä työpajassa helmikuussa 2022.
Verkossa järjestettynä työskentely oli toimivaa ja yhteistoiminallista sekä keskustelut pienryhmissä rakentavia. Palautteiden mukaan työpaja koettiin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Myös työpajassa käytetty teknologia tuki työpajan toteuttamista hyvin. Työpajassa saatiin esille erilaisia näkökulmia monipuolisesti. Myös yhteistyökuvioita samasta asiasta kiinnostuneiden osallistujien kanssa syntyi. Siun soten asiantuntijoiden ja Karelia-ammattikorkeakoulun opettajien ja asiantuntijoiden välistä yhteistyötä toivottiin enemmän ja siksi työpajalle toivottiin jatkoa. Muutamat osallistujat kommentoivat tähän liittyen muun muassa ”Miten paljon yhteistä olisi, mutta miten vähän teemme yhteistyötä loppupeleissä” ja ”Meillä on valtavasti kosketuspintaa, yhteisiä tavoitteita ja mahdollisuuksia — hyödynnetään niitä”.
Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Päivi Sihvo, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu