Tulevaisuuden työ hankkeessa kehitetään uusia oppimisympäristöjä vastaamaan työelämän muuttuviin vaatimuksiin. Hankkeessa on tarkoituksena toteuttaa erilaisia lab ‑tiloja vastaamaan näihin vaatimuksiin. Yhtenä lab kokonaisuutena Wärtsilä kampukselle rakennetaan BusinessLab oppimisympäristö.
BusinessLabin on tarkoitus palvella erityisesti työelämäyhteistyössä tehtävää opetus- ja kehittämistoimintaa Karelian Wärtsilä kampuksella. BusinessLabissa voidaan esimerkiksi simuloida myyntitapahtumia liiketalouden koulutuksessa tai asiakaspalvelutoimintaa matkailun koulutuksessa.
Kehittämistyöpaja
BusinessLab kokonaisuuden kehittämiseksi hankkeessa järjestettiin kehittämistyöpaja, johon kutsuttiin Karelian opettajia, TKI henkilöstöä sekä työelämän edustajia suunnittelemaan ja keskustelemaan Labissa tapahtuvasta toiminnasta. Toimintaa lähdettiin selvittämään työpajalle asetetun haasteen kautta. Haasteena oli: Millaista on BusinessLabin toiminta tulevaisuudessa työelämäyhteistyössä? Haaste jaettiin vielä kolmeen pääteemaan, joihin vastauksia lähdettiin pohtimaan pienryhmätyöskentelyn avulla. Nämä teemat olivat:
1) Millaista toimintaa ja yhteistyötä lab tiloissa tehdään tulevaisuudessa ja miksi?
2) Mitä teknologioita toimintaan tarvitaan?
3) Millainen fyysisen tilan pitäisi olla?
Työpajan lopuksi pienryhmät esittelivät tuotoksena ja ideoista keskusteltiin yhdessä hanketoimijoiden kanssa. BusinessLab työpaja järjestettiin tilassa, johon labin on tarkoitus valmistua, jotta tuleva tila pystyttiin hahmottamaan työskentelyssä. Työpajaan pystyi osallistumaan myös Teams ‑yhteyden kautta.
Pedagogiset ratkaisut ja monialaisuus
BusinessLab toiminnan osalta esille tuli laajasti erilaisia ideoita. Tilan pitäisi toimia erityisesti ryhmätyötilana ja mahdollistaa pienryhmätyöskentely. Tilan pitäisi mahdollistaa erilaisten tilanteiden simuloinnit, kuten asiakaspalvelutilanteiden harjoittelu. BusinessLabissa tulisi voida hyödyntää erilaisia pedagogisia ratkaisuja, kuten käänteitä opetusta (flipped learning). Pedagogiikan osalta esille nousi myös dialogien järjestäminen sekä opettajien yhteiskehittämisen mahdollistaminen. Monialaisuus ja ammatillisuus koettiin tärkeäksi ja sen huomioiminen pedagogisissa rakaisuissa.
Työelämäyhteistyö ja koulutukset
BusinessLabin tulisi mahdollistaa yritysyhteistyön tekeminen opiskelijoiden, opettajien ja työelämän edustajien kanssa. Tilasssa tulisi voida järjestää koulutusta ja erilaisia workshoppeja. Yhtenä ideana esille nousi verkkokaupan perustaminen. BusinessLabissa voisi toimia oikea verkkokauppa, johon kuuluisi verkkokaupan, myynnin, varaston ja analytiikan hoitamista.
Teknologiat
Teknologioiden osalta tilassa tarvittaisiin tietokoneita, näyttöjä, mobiililaitteita ja webkameroita. XR teknologiat tulisi voida kytkeä osaksi tilan käyttöä. Tilassa tulisi olla vahva langatonverkko, jotta eri teknologisia laitteita voisi käyttää ilman viivettä tai muita teknisiä ongelmia.
Näyttöjä tulisi olla useampi, jotka mahdollistaisivat tuotosten esittämisen tai suunnittelun ryhmissä. Lisäksi toiveena oli VR lasit, konferenssimikrofonit ja 360 kamera. Kannettavien tietokoneiden langaton käyttö ja yhdistäminen tilan teknologioihin nähtiin tärkeänä.
Esille tulleita ohjelmistotarpeita olivat muun muassa markkinoinnin automaatio-ohjelmisto chatbot ohjelmisto, verkkokauppaohjelmisto, toiminnanohjausjärjestelmä sekä projektinhallintaohjelmisto.
Tilan jakaminen ja pelisäännöt
Tila pitäisi pystyä jakamaan, jotta se palvelisi opetusta, koulutusta ja demokäyttöä. Tilassa tulisi olla pimennys mahdollisuus, viherkasveja sekä korkeakoulua edustavat kalusteet. Tilan tulisi tarjota ”Vau efekti” sisään tullessa.
Tärkeäksi koettiin, että tilan käyttöön laaditaan pelisäännöt, jolloin tiedetään kuka tilaa käyttää ja milloin. Tekniikan hoitamiseen olisi hyvä olla oma henkilö ja tuki saataville sekä opettajille tulisi tarjota koulutusta teknologioiden käyttämiseen.
Kokemuksia työpajasta
BusinessLab kehittämistyöpajan järjestäminen onnistui hyvin ja pajasta saatiin arvokasta tietoa BusinessLab tilan kehittämistyöhön. Harmillisesti työelämän edustus työpajassa jäi varsin vähäiseksi perumisten takia. Vaikka paja suunniteltiin alun perin lähitapahtumaksi, onnistui osallistuminen ja ryhmätyöskentely hyvin myös verkon kautta. BusinessLab kehittämistä jatketaan eteenpäin ja tästä työpajasta saatiin hyvin tietoa Labbiin liittyvästä toiminasta sekä teknologisista ja pedagogisista tarpeista. Tarkoituksena on saada BusinessLabista sellainen, että se vastaa tulevaisuuden oppimistarpeisiin sekä työelämäyhteistyön järjestämiseen.
Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Päivi Sihvo, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu