XR teknologioiden hyödyntäminen opetuksessa on viime aikoina lisääntynyt paljon. Tulevaisuuden työ hankkeessa on tarkoituksena kehittää ja rakentaa uusia oppimisympäristöjä Karelian kampuksille. Tätä varten hankkeessa kartoitetaan uusia sekä olemassa olevia opetusteknologioita. XR teknologioiden osalta hankkeessa ollaan kehittämässä XRlab ‑tiloja molemmille kampuksille vastaamaan teknologioiden lisääntyvään käyttöön niin opetuksessa kuin työelämässäkin.
XR teknologioita ovat virtuaaliteknologiat (VR), lisätyn todellisuuden teknologiat (AR) ja yhdistetyn todellisuuden (MR) teknologiat. Työelämässä XR teknologiat ovat yleistyneet erityisesti markkinointikäytössä sekä sellaisten asioiden simuloinnissa, jotka ovat reaalimaailmassa hankalia tai kalliita toteuttaa.
Kehittämistyöpaja yhteissuunnittelutilassa
XRlabin toiminnan kartoittamiseksi sekä vaatimusten määrittämiseksi hankkeessa järjestettiin kehittämistyöpaja. Työpaja järjestettiin samalla konseptilla kuin aikaisemmassa blogijulkaisussa esitelty BusinessLab työpaja. XRlab kehittämistyöpajaan kutsuttiin samaan tapaan Karelian opettajia, TKI henkilöstöä sekä työelämän edustajia. Työpajalle asetettuna haasteena oli selvittää: Millaista on XRlabin toiminta tulevaisuudessa työelämäyhteistyössä?
Yhteisen aloituksen jälkeen työpajassa työskenneltiin pienryhmissä haasteen parissa. Haasteessa oli tarkoitus etsiä ratkaisuja erityisesti seuraaviin asioihin: 1) Millaista toimintaa ja yhteistyötä lab tiloissa tehdään tulevaisuudessa ja miksi? 2) Mitä teknologioita toimintaan tarvitaan? 3) Millainen fyysisen tilan pitäisi olla?
XRlab työpaja järjestettiin tikkarinne kampukselle valmistuneessa uudessa yhteissuunnittelutilassa. Työpajaan oli mahdollista osallistua myös etäyhteyden välityksellä.
Teknologian käytöllä oltava lisäarvoa
XR teknologian osalta on erityisen tärkeää suunnitella mihin sitä käytetään ja mitä lisäarvoa se tuo aiottuun toimintaan. Mitä lisää se tuo opetukseen tai TKI toimintaan? Teknologiaa ei pitäisi käyttää pelkästään sen vuoksi, että se on uusi ja hieno teknologia. Tilojen suunnittelua pitäisi lähteä työstämään käytön kautta. Mitä toimintaa tilassa on ja miten sitä käytetään? Esille työpajassa nousi, että VR teknologiaa on hyödynnetty jo aikaisemminkin Karelian hankkeissa.
Ennen XRlabin toteuttamista ja laitehankintoja tulee pohtia, onko laitteita välttämätöntä ostaa vai voisiko niitä lainata. Laitteiden ja tilojen vuokraaminen myös muille kouluille tulisi olla mahdollista, eikä kaikkien koulujen kannata tehdä päällekkäistä kehittämistyötä. Täytyy varmistaa, voidaanko tehdä yhteistyötä muiden oppilaitosten ja yritysten kanssa XR laitteiden ja tilojen osalta.
Teknologian käytön monialainen koulutustarve tiedostettiin sekä osaamistarve teknologioiden käyttöön. Monialaisuus tulisi ottaa huomioon. Esimerkiksi eri koulutusvastuu toimisi sisältöjen toteuttajana ja toinen sisällön suunnittelijana. Substanssi osaaminen sisältöön tulisi esimerkiksi sosiaalialan koulutusvastuusta ja toteutus tietojenkäsittelyn koulutuksesta.
Monialainen yhteiskäyttö
Tilan tulisi mahdollistaa yhteiskäyttö eri organisaatioiden, opettajien ja opiskelijoiden kesken. XRlabin tulisi mahdollistaa eri alojen opiskelijoiden yhteistyö sekä opinnäytetöiden tekeminen teknologioihin liittyen (monialainen yhteistyö). Haasteena esille nousi eri koulutusten omat aikatalut ja opetuskurssien opetusajankohdat. Toiminnassa tulisi huomioda yhteys opetussuunnitelmiin.
VR sisältöjen tuottaminen ja tarkastelu
XRlabissa tulisi olla mahdollista tuottaa VR sisältöjä sekä tarkastella tehtyjä tuotoksia yhdessä yrityksen edustajien ja opettajien kanssa. Tilan tulisi palvella myös erilaisia pedagogisia ratkaisuita, kuten pienryhmätyöskentelyä. Lattiassa voisi olla tilojen eriyttämiseen liittyen tarraohjeistus.
Labin pitäisi tukea opiskelijayrittäjyyttä ja mahdollistaa erilaisten kokeiluiden tekeminen. Lisäksi toimintana tilassa nähtiin tarve hologrammien tallennukselle ja telepresens kokeiluille sekä erilaisille tuotantomahdollisuuksille, kuten uutistuotannolle ja esittelyille.
Teknologisia tarpeita
Tiloissa tulisi olla tietokoneita, AR ja VR-lasit sekä syvyyskameroita. VR kokousalustat ja virtuaalimaailmat etäkokousten järkestämiseen. AR ja VR sisältöjen tuottamiseen tarvittavat ohhjelmistot. Esitysteknologiat (näytöt, tykit, tietokoneet, kaiuttimet). 5G-teknologian hyödyntäminen laitteiden tietoliikenteessä. Tilan tulisi olla viihtyisä (sohvat ja kalusteet) sekä riittävän iso ja avoin usealle osallistujalle.
Labissa esitettävälle VR sisällölle ja sovelluksille tulisi olla tallennuspaikka, josta sisältö on helposti ja nopeasti saataville, esitettävissä sekä jaettavissa. Esille nousivat myös säilytystilojen ja tietoturvan huomioiminen sekä laitteiden huollon ja päivitysten varmistaminen.
Teknologioiden hallinta voi vaatia koulutusta. Tämän takia erityisen tärkeää on huolehtia, että teknologioiden ja tilan käyttöön on tarjolla ohjausta ja tukea. Uuden tilan ja teknologian osalta nähtiin tarve myös uuden pedagogiikan kehittämiselle, etteivät tilat ja teknologiat jää käyttämättä.
Kokemuksia työpajasta
Työpaja onnistui varsin hyvin ja siitä saatiin hyvää tietoa tilassa tapahtuvasta toiminnasta sekä teknologisista vaatimuksista. Työpajassa saatiin samalla testattua juuri valmistunut yhteissuunnittelutila sekä sen teknologiset ratkaisut. Etäyhteys oli toimiva, kosketusnäyttö toi lisäarvoa työpajan esittelyssä sekä sähköinen fläppitaulu auttoi pienryhmätyöskentelyssä ajatusten kokoamisessa ja raportoinnissa. XRlab kehittämistä ja teknologisten ratkaisujen kartoitusta jatketaan vielä ennen varsinaista toteuttamista. XRlabista on tarkoitus rakentaa sellainen, että se palvelee parhaiten siellä tehtävää opetusta sekä yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Päivi Sihvo, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu