Älykkäiden tilojen yleistyminen on näkynyt teknologiatrendien trendimittauksissa jo niin usein, että sitä ei voi laskea enää vain heikoksi signaaliksi. Maineikkaan Gartnerin viimevuotisen ennustuksen mukaan älykkäät tilat ja älyseinät ovat vaikuttavimpia todellisuutta ja virtuaalisuutta yhdistäviä teknologioita, jotka tulevat yleistymään voimakkaasti 3–6 vuoden sisällä.
Ennusteen uskottavuutta lisää se, että älytilat ja ‑seinät ovat yleistyneet myös Suomessa. Karelia-ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden työ ‑hanketiimi vieraili loka-marraskuussa kolmessa älytilassa, jotka on otettu käyttöön vuoden 2022 aikana. Vaikka kyseiset älytilat eivät ole visuaalisesti yhtä upeita kuin vaikkapa Helsinki-Vantaan lentokentälle luotu ympäristö, ovat tilat erittäin kiinnostavia, koska ne mahdollistavat monenlaiset käyttötavat. Näitä älytiloja yhdistää helppo käytettävyys ja mahdollisuus ottaa käyttöön työkalu, jonka avulla voi luoda itse sisältöjä tiloihin. Omat kokeilut, jossa sisällön voi luoda ja muokata omien tarpeiden mukaan, mahdollistavat sen, että kokeiluita ja sitä kautta hyviä kokemuksia syntyy paljon.
Älytilalla (eng. smart spaces) tarkoitetaan tässä fyysisiä tai digitaalisia ympäristöjä, joissa ihmiset toimivat interaktiivisesti virtuaaliteknologian kanssa. Kommunikoinnin muoto ja määrä sekä teknologian älykkyys lisääntyvät älytilojen sisällöissä. Kun uusia käyttötapoja ja hyötyjä ilmaantuu, yleistyvät myös älytilat. Karelia-ammattikorkeakoululle älytilojen kokeileminen on tärkeää, koska älykkäät tilat voivat tarjota uudenlaisia ratkaisuita hyvin monelle eri alalle ja vielä siten, että ratkaisut voivat vähentää ihmisten sidonnaisuutta aikaan ja paikkaan.
Savon ammattiopiston tila Toivalassa
Siilinjärven Toivalassa avattiin marraskuussa Savon ammattiopiston immersiivinen tila, jossa on hyödynnetty seiniä ja lattiaa interaktiivisina heijastuspintoina. Karelian muista vierailukohteista tämä poikkesi siten, että se oli toteutettu yhteistyössä 3D Bear Oyn kanssa, kun kahdessa muussa käytössä oli Oioi Interactive Oyn ratkaisu. Lisäksi tila oli seinärakenteiltaan muunneltava.
Toivalan kampuksen tila sijaitsee työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen tiloissa, mutta on toki koko ammattiopiston käytettävissä. Tilan pinta-ala on noin 19 neliömetriä (n. 4,5 m x 4,2 m). Seinille sisältö heijastuu noin 2,1 metrin korkeuteen. Tilassa on liikkuvat seinät, jotka ovat kasattavissa nopeasti siten, että tilaa voi käyttää muuhunkin käyttötarkoitukseen. Luokkatila, jonka sisään immersiivinen tila on rakennettu, on normaalin luokkahuoneen kokoinen.
Interaktiivisuus tapahtui infrapunateknologiaa hyödyntävien kosketussensoreiden avulla. Immersiivisessä tilassa on myös tuoksuominaisuus, eli jos sisältöjen esittämiseen liittyy hajuaisti, saadaan myös se elementti tuotua mukaan. Tuoksuaineet saapuivat postipaketissa juuri Karelian vierailun aikaan, joten vielä niiden toimintaa sopivan sisällön yhteydessä emme päässeet testaamaan.
Huomioita Toivalan tilasta:
- Käytössä oleva sisältöohjelmisto mahdollistaa omien sisältöjen tuottamisen. Omat sisällöt voi jakaa tarjolle muille ohjelmiston käyttäjille, tai sisällöt voi pitää omassa käytössään.
- Käytettävissä on lisämaksutta tuhansia sisältöjä, joista löytyy inspiraatiota omiin tarpeisiin.
- Esitystila tuntui 188-senttiselle osallistujalle matalalle, kun iso osa näkökentästä huomioi esitystilan ulkopuolista tilaa.
- Ihmisten varjot tulevat voimakkaasti esiin, kun kuva heijastetaan huoneen keskellä olevilla projektoreilla.
- Ohjelmistoa hallinnoivan Immersive Interactiven Youtube-videoista käy ilmi, että yritys on tehnyt vastaavia interaktiivisia ja immersiiviä huoneita jo ainakin vuodesta 2014. Ainakin vuoden 2018 videoissa näkyvät toteutukset ovat kovin samanhenkisiä kuin nyt koettu Toivalan vierailu. Herää kysymys, miten tällaisen ratkaisun interaktiivisuus ja immersiivisyys ovat edenneet viimeisen viiden vuoden aikana?
XAMKin tila Kouvolan Pajassa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kouvolan kampuksella Paja-rakennukseen rakennettiin keväällä 2022 uudet tilat, joissa on erinomaiset mahdollisuudet järjestää tilaisuuksia läsnäolijoille ja etäosallistujille. Samassa tilassa on VR-laitteiden käyttötilat sekä älyseinä, jonka näkymää, ei interaktiivisuutta, on laajennettavissa kahdella suurella valkokankaalla, jotka laskeutuvat älyseinän molemmille puolille.
Pajan immersiivinen tila syntyy valkokankaiden avulla, joten toteutus on hyvin erilainen. Valkokankaita ei voi koskettaa, mutta kosketusominaisuus on lisättävissä toteutukseen. Se, miten kiinteään seinään verrattuna löysä kangas toimii interaktiivisena pintana, epäilyttää. XAMK on luonut itse sisältöjä älyseinälle, mutta toteuttaminen ei ole ollut kevyttä. Toteutuksia ovat tehneet peliohjelmoinnin insinööriopiskelijat. Toteutukset ovat kiinnostavia, mutta niiden käyttötarkoitukset eivät ole vielä olleet lähtökohtaisesti muita koulutusaloja tukevia. XAMKin älyseinä hyödyntää Oioi Interactiven teknologiaa, joten toteutukseen lienee mahdollista hankkia Thinglinkin lisäosa, jonka avulla Thinglink-toteutuksia voisi esittää interaktiivisesti seinällä. Tuo lisäosa otettiin käyttöön vasta syksyn 2022 aikana, eikä se siis ollut saatavilla, kun XAMKin älyseinää rakennettiin.
Tilan toiminnot ovat osa XAMKin Future Experience Labia (FUEL), joka on Kaakkois-Suomen alueen toimijoille avoin oppimisympäristö ja älykäs yhteiskehittämisen tila. FUELissa ratkaistaan yritysten ja muiden toimijoiden haasteita erityisesti palvelumuotoilun, ennakoinnin ja data-analytiikan avulla. Oppimisympäristöä tarkastellaan FUELissa neljästä näkökulmasta. Tilassa merkittävää on sen avoimuus, älykkyys, kokemuksellisuus, luovuus, ohjaavuus ja mukautuvuus. Teknologiavaihtoehdoissa huomioidaan XR-teknologiat, älytilat ja immersiivisyyden kokemus. Käyttötilanteisiin voi liittyä kokeiluita, oppimista ja kehittämistä tilannekohtaisesti eri käyttäjien näkökulmasta.
Oppimisympäristön vaatimuksista johtuen on perusteltua, ettei immersiivisyyden kokemus nouse älykkäässä tilassa päärooliin, kun myös muut näkökulmat on huomioitava parhaan mahdollisen toiminnan saavuttamiseksi. XAMKin ratkaisussa huomioitiin, että se on myöhemmin laajennettavissa lisää mahdollisuuksia tuovilla ohjelmistoilla ja laitteilla.
Huomioita Kouvolan tilasta:
- Monikäyttöisessä tilassa kompromissi on helppoa havaita, kun tila ei tunnu helposti immersiiviseltä. Kokeilun aikaan emme käyttäneet parhaita mahdollisia sisältöjä seinällä, mutta avarassa tilassa iso pinta tuntuu isolta pinnalta ei niinkään huoneenomaiselta tilalta.
- Oioin ratkaisu vaikuttaa teknisesti kevyeltä, mutta on toki huomioitava, että korkealla katossa on monipuolinen projektoriratkaisu, joka liittyy koko tilan esitysjärjestelmään.
- Tila on saatu loistavaan paikkaan kampuksella, mikä voi lisätä sen erilaisia käyttötapoja.
- Tilan yhteydessä on takana tilat virtuaalilasien käytölle, mikä luo tilaan edistyksellistä tunnelmaa. Vaikka Thinglink-kytkös mahdolistui vasta XAMKin tehtyä hankintapäätöksen, saa XAMK tehtyä omia sisältöjä peliohjelmoijien kanssa.
- Ilman Thinglink-kytköstä toteutukset tulee tehdä peliohjelmoijien kanssa tai Oioin avulla, mikä tarkoittaa merkittävää ajan ja rahankäyttöä. Pieniin kokeiluihin ei herkästi tule varmasti lähdettyä.
Thinglinkin ja Oioin Kosmos-tila Kontiolahdella
Interaktiivisesta kuvateknologiasta oppimiskokemuksia mahdollistava Thinglink Oy ja Oioi Interactive lanseerasivat noin vuosi sitten Kosmos-tilan, joka soveltuu erityisen hyvin immersiivisiä oppimiskokemuksia hyödyntäviin simulaatioihin ja tapaamisiin. Kohde, jossa hanketiimi vieraili, sijaitsee Kontiolahdella Thinglinkin toimitusjohtaja Ulla-Maaria Koivulan pihapiirissä. Karelian vierailun aikaan tilan laitteisto oli ollut kytkettynä vasta alle viikon verran. Puuseinäinen kuutio sisältää ensimmäisessä vaiheessa varsin kevyen ratkaisun eli sisältöä on vain yhdellä seinällä ja tilan ääniratkaisu on 2.1‑kanavainen järjestelmä.
Huone, jossa ei ole juuri muuta kuin puiset, puukuvioiset seinät sekä räsymattojen peittämä lattia, saa läsnäolijan nopeasti keskittymään siihen, mitä edessä näkyy. Seinän korkeus tuntuu suurelta, ja kun seinää käyttää kädenmitan päästä seinää, valtaa seinä lähes koko näkökentän. Älyseinän näkymä vaihtuu siirtämällä näkymää käsin, mikä poikkeaa täysin Toivalan kokemuksessa, jossa näkymä vaihtui päätä kääntämällä. Kokeilun kokemusta helpotti se, että testattavana oli aiemmin tehtyjä sisältöjä, jotka hyödynsivät 360-kuvia ja tavallisia valokuvia ja grafiikoita. Vanhat tutut sisällöt konkretisoivat, että harppaus älytilojen sisällöntuotantoon ei ole mahdoton.
Huomioita Kontiolahden tilasta:
- Yksinkertaisuudessa on puolensa. Käyttöönottokynnys on matala, mutta yhden seinän ratkaisu voi tuntua melko vaatimattomalta, jos sitä ei saa tilaan, joka korostaa immersiivisyyttä.
- Jotkut kokeilut eivät toimineet tuoreessa sisällössä erityisen hyvin, mikä viittaa siihen, että tilassa esitettävät sisällöt on syytä optimoida tilaa testaten.
- Kosketuksen tarkkuus ja herkkyys olivat parempia kuin Toivalan tutustumiskohteessa. Kontiolahdella kosketus tapahtui kätevästi koskettaen seinää kahdella sormenpäällä, kun Toivalassa kannatti käyttää leveämpää neljän sormen hentoa kosketusta. Sensorit oli kalibroitu niin, että järjestelmä laski kosketukseksi jo parin sentin päässä seinässä olleet sormet. Sen voi kokea hygienisenä ja/tai hätäisenä.
27.12.2022 — Kuvat ja teksti: Risto Salminen