Home » ITK konferenssista uusia teknologisia ja pedagogisia näkökulmia oppimisympäristöjen kehittämiseen

ITK konfe­rens­sista uusia tekno­lo­gisia ja pedago­gisia näkökulmia oppimi­sym­pä­ris­töjen kehit­tä­miseen

Oppimi­sym­pä­ris­töihin liitty­vässä kehit­tä­mis­työssä olennaista on tiedon hankki­minen olemassa olevista ja tulevista opetus­tek­no­lo­gi­sista ratkai­suista. Tämä tarkoittaa käytän­nössä tiedon hankintaa itsenäi­sesti tutki­malla tai sitten bechmar­kaa­malla muita kouluja ja organi­saa­tioita. Erittäin hyvä mahdol­lisuus tiedon hankintaan ja myös päivit­tä­miseen ovat myös aiheisiin liittyvät konfe­renssit, seminaarit, webinaarit ja bodcastit.

Tulevai­suuden työ hankkeen toimijat kävivät hankki­massa osaamista ja bencmar­kaa­massa olemassa olevaa ja tällä hetkellä ajankoh­taista opetus­tek­no­logiaa ITK konfe­rens­sissa Hämeen­lin­nassa. Laite-esitte­lyiden lisäksi seminaa­rissa kuultiin paljon kokemuksia opetus­tek­no­lo­gioiden käytöstä opetuk­sessa eri koulu­tusas­teilla.

Ajankoh­taiset opetus­tek­no­logiat

Ajankoh­taista tällä hetkellä opetukseen liittyvän tekno­logian osalta ovat muun muassa tekoäly, robotiikka, XR tekno­logiat, etäope­tuksen mahdol­lis­tavat kamera­tek­no­logiat sekä oppimi­sa­na­ly­tiikka. Mikä on metaversen rooli opetuk­sessa alkaa olla myös tällä hetkellä jo ajankoh­tainen kysymys.

Etäope­tuksen mahdol­lis­tavat tekno­logiat

Tekno­lo­gioiden laite-esitte­lyissä olivat paljon läsnä erityi­sesti etäope­tukseen liittyvät tekno­logiat. COVID-19 pande­miasta johtuen erilaiset etäope­tuksen mahdol­lis­tavat kamerat ja kaiut­timet ovat tulleet markki­noille nyt entistä laajemmin. 4k kuvan­laatu on jo arkipäivää kameroissa ja puheli­missa. Opiske­lijat käyttävät älypu­he­limia opiske­lussa ja opetusta välitetään verkkoon luokista sekä erilai­sista etäope­tuksen tiloista. Yksi mahdol­lisuus etäope­tuksen ja oppimis­ko­ke­muksen laajen­ta­miseen on myös 360 video­kuvan hyödyn­tä­minen opetuk­sessa ja opetus­ma­te­ri­aa­leissa.

Opetuk­sessa tekno­lo­gioiden helppo­käyt­töisyys on oleel­lista. Langat­tomat ja luokkaan integroi­tavat tekno­logiat helpot­tavat opettajan toimintaa. Esimer­kiksi opettajan oman kannet­tavan tieto­koneen yhdis­tä­minen luokan järjes­telmiin langat­to­masti helpottaa opettajan toimintaa. Tällöin aikaa ei mene luokan tieto­ko­neille kirjau­tu­miseen, päästään eroon ylimää­räi­sistä johdoista eikä erillisiä tieto­ko­neita välttä­mättä tarvita luokissa.

XR tekno­logiat

XR tekno­logiat, kuten virtu­aa­li­tek­no­logiat (VR) ja lisätyn todel­li­suuden tekno­logiat (AR) sekä näiden sovel­ta­minen opetus­käy­tössä on yleis­tynyt eri kouluas­teilla. VR ja AR tekno­lo­giaan liittyviä sisältöjä tulee saata­ville koko ajan enemmän. Näihin tekno­lo­gioihin liittyviä sisältöjä toteut­tavat koulut itsenäi­sesti opettajien ja opiske­li­joiden kanssa. Lisäksi sisältöjä toteut­tavat monet alalla toimivat yritykset ja organi­saatiot. Myös hankkeissa toteu­tetaan monesti opetukseen liittyvää virtu­aa­lista sisältöä opettajien ja opiske­li­joiden käyttöön.

Virtu­aa­li­maa­ilmoja on hyödyn­netty opetuk­sessa jo pitkään ja esimer­kiksi Second life on ollut käytössä vuodesta 2003. Nykyään virtu­aa­li­maa­il­moissa, kuten AltSpacessa järjes­tet­tävään opetukseen päästään mukaan myös virtu­aa­li­la­seilla. Tällöin kokemus virtu­aa­li­maa­il­masta ja opetuk­sesta on entistä vaikut­ta­vampi ja toden­tun­tui­sempi. Virtu­aa­li­maa­ilmoja voidaan hyödyntää erityi­sesti etäope­tuk­sessa, seminaa­reissa, tilai­suuksien järjes­tä­mi­sessä tai etäko­kouk­sissa.

Lisätyssä todel­li­suu­dessa (AR) oikeaan maailmaan lisätään tieto­ko­neella keino­te­koi­sesti tuotettuja elementtejä. AR tekno­lo­giaan on saata­villa eri valmis­tajien laseja, joilla lisätyn todel­li­suuden elementtejä voidaan tarkas­tella ja toimia niiden kanssa vuoro­vai­ku­tuk­sessa. Lasit saattavat kuitenkin olla vielä varsin kalliit jokaisen opiske­lijan hankit­ta­vaksi. AR sovel­luksia voidaan tarkas­tella myös matka­pu­he­li­milla, jolloin puhutaan mobiiliAR tekno­lo­giasta. Kaikilla opiske­li­joilla on älypu­he­limet, jolloin AR tekno­logiaa on varsin helppo integroida opetukseen. WebAR tekno­logia helpottaa AR tekno­logian opetus­käyttöä entisestään, koska sitä käytet­täessä ei tarvitse puhelimeen ladata erillistä sovel­lusta AR sisällön tarkas­teluun. Lisättyä todel­li­suutta voidaan rakentaa myös hiekka­laa­tikkoon ja lisätä opetel­tavan asian käsit­telyyn myös pelil­li­syyttä.

Oppimi­sa­na­ly­tiikka

Oppimi­sa­na­ly­tiikka puhuttaa laajasti eri kouluas­teita. Oppia­mi­sa­na­ly­tii­kasta saattaa kaikilla olla erilaisia käsityksiä siitä, mitä se ylipäätään tarkoittaa. Oppimi­sa­na­ly­tii­kassa olennaista kuitenkin on oppimiseen liittyvän datan kerää­minen, sen visua­li­sointi ja tulkit­se­minen. Datan analy­soi­minen ja sen esittä­minen oppijalle auttaa oppijaa suunnit­te­lemaan omaa opiske­luaan eteenpäin. Oppija saa tietoa esimer­kiksi siitä missä on ollut vaikeuksia, mihin tehtävään on käytetty paljon aikaa tai mikä on ollut helppoa. Oppimi­sa­na­ly­tiikka auttaa myös opettajaa suuntaamaan opetustaan enemmän sinne missä on oppimisen kannalta haasteita. Tämä auttaa opettajaa myös oppimis­teh­tävien suunnit­te­lussa. Oppimi­sa­na­ly­tiikkaa on integroitu valmiiksi oppimi­sa­lus­toihin ja esimer­kiksi Teams­sissä on valmiina analy­tiik­ka­työ­kaluja ja sovel­luksia, joilla opiske­lijan toimintaa pääsee tarkas­te­lemaan.

Oppima­te­ri­aalin tallen­nuss­tudiot

COVID-19 pandemian aikana oppima­te­ri­aalien tärkeys on koros­tunut entisestään. Opiske­lijat suorit­tavat kursseja paljon itsenäi­sesti verkossa opiskellen ja opetta­jille on tullut tarve laatia laaduk­kaita oppima­te­ri­aalija verkko-opiskeluun. Luento­tal­len­teita saadaan nauhoi­tettua, editoitua ja jaettua opiske­li­joille erilaisten tekno­lo­gisten ratkai­sujen avulla. Nauhoi­tetut video­luennot ovat opiske­li­joiden katsot­ta­vissa ajasta ja paikasta riippu­matta. Parem­mista studioista löytyy esimer­kiksi useampia näyttöjä työsken­telyyn, laadukkaat mikro­fonit, piirtoa­lusta ja greenscreen virtu­aa­listen taustojen lisää­miseen nauhoit­teisiin. Myös studion äänie­ris­tyk­sellä on merki­tystä ja siihen voidaan vaikuttaa esimer­kiksi erilaisten verhojen avulla. Alla kuva Jyväs­kylän ammat­ti­kor­kea­koulun tallen­nuss­tu­diosta.

Tulevai­suuden työ hankkeen kehit­tä­mis­työssä raken­netaan XRlab tiloja molem­mille kampuk­sille. Näissä tiloissa opettajat ja opiske­lijat pääsevät käyttämään ja hyödyn­tämään esimer­kiksi VR tekno­logiaa opetuk­sessa ja opiskeluun liitty­vissä projek­teissaan. Oppima­te­ri­aalin tallen­nuss­tu­dioita raken­netaan opetta­jille laaduk­kaiden opetus­vi­deoiden tuotta­miseen opinto­jak­soille. Etäope­tuksen tueksi hankkeessa valmistuu MLC (Multi­location classroom) tekno­lo­gialla varus­tetut luokka­huoneet molem­mille kampuk­sille.

Mikko Hyttinen, lehtori
Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu