Oppimisympäristöihin liittyvässä kehittämistyössä olennaista on tiedon hankkiminen olemassa olevista ja tulevista opetusteknologisista ratkaisuista. Tämä tarkoittaa käytännössä tiedon hankintaa itsenäisesti tutkimalla tai sitten bechmarkaamalla muita kouluja ja organisaatioita. Erittäin hyvä mahdollisuus tiedon hankintaan ja myös päivittämiseen ovat myös aiheisiin liittyvät konferenssit, seminaarit, webinaarit ja bodcastit.
Tulevaisuuden työ hankkeen toimijat kävivät hankkimassa osaamista ja bencmarkaamassa olemassa olevaa ja tällä hetkellä ajankohtaista opetusteknologiaa ITK konferenssissa Hämeenlinnassa. Laite-esittelyiden lisäksi seminaarissa kuultiin paljon kokemuksia opetusteknologioiden käytöstä opetuksessa eri koulutusasteilla.
Ajankohtaiset opetusteknologiat
Ajankohtaista tällä hetkellä opetukseen liittyvän teknologian osalta ovat muun muassa tekoäly, robotiikka, XR teknologiat, etäopetuksen mahdollistavat kamerateknologiat sekä oppimisanalytiikka. Mikä on metaversen rooli opetuksessa alkaa olla myös tällä hetkellä jo ajankohtainen kysymys.
Etäopetuksen mahdollistavat teknologiat
Teknologioiden laite-esittelyissä olivat paljon läsnä erityisesti etäopetukseen liittyvät teknologiat. COVID-19 pandemiasta johtuen erilaiset etäopetuksen mahdollistavat kamerat ja kaiuttimet ovat tulleet markkinoille nyt entistä laajemmin. 4k kuvanlaatu on jo arkipäivää kameroissa ja puhelimissa. Opiskelijat käyttävät älypuhelimia opiskelussa ja opetusta välitetään verkkoon luokista sekä erilaisista etäopetuksen tiloista. Yksi mahdollisuus etäopetuksen ja oppimiskokemuksen laajentamiseen on myös 360 videokuvan hyödyntäminen opetuksessa ja opetusmateriaaleissa.
Opetuksessa teknologioiden helppokäyttöisyys on oleellista. Langattomat ja luokkaan integroitavat teknologiat helpottavat opettajan toimintaa. Esimerkiksi opettajan oman kannettavan tietokoneen yhdistäminen luokan järjestelmiin langattomasti helpottaa opettajan toimintaa. Tällöin aikaa ei mene luokan tietokoneille kirjautumiseen, päästään eroon ylimääräisistä johdoista eikä erillisiä tietokoneita välttämättä tarvita luokissa.
XR teknologiat
XR teknologiat, kuten virtuaaliteknologiat (VR) ja lisätyn todellisuuden teknologiat (AR) sekä näiden soveltaminen opetuskäytössä on yleistynyt eri kouluasteilla. VR ja AR teknologiaan liittyviä sisältöjä tulee saataville koko ajan enemmän. Näihin teknologioihin liittyviä sisältöjä toteuttavat koulut itsenäisesti opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Lisäksi sisältöjä toteuttavat monet alalla toimivat yritykset ja organisaatiot. Myös hankkeissa toteutetaan monesti opetukseen liittyvää virtuaalista sisältöä opettajien ja opiskelijoiden käyttöön.
Virtuaalimaailmoja on hyödynnetty opetuksessa jo pitkään ja esimerkiksi Second life on ollut käytössä vuodesta 2003. Nykyään virtuaalimaailmoissa, kuten AltSpacessa järjestettävään opetukseen päästään mukaan myös virtuaalilaseilla. Tällöin kokemus virtuaalimaailmasta ja opetuksesta on entistä vaikuttavampi ja todentuntuisempi. Virtuaalimaailmoja voidaan hyödyntää erityisesti etäopetuksessa, seminaareissa, tilaisuuksien järjestämisessä tai etäkokouksissa.
Lisätyssä todellisuudessa (AR) oikeaan maailmaan lisätään tietokoneella keinotekoisesti tuotettuja elementtejä. AR teknologiaan on saatavilla eri valmistajien laseja, joilla lisätyn todellisuuden elementtejä voidaan tarkastella ja toimia niiden kanssa vuorovaikutuksessa. Lasit saattavat kuitenkin olla vielä varsin kalliit jokaisen opiskelijan hankittavaksi. AR sovelluksia voidaan tarkastella myös matkapuhelimilla, jolloin puhutaan mobiiliAR teknologiasta. Kaikilla opiskelijoilla on älypuhelimet, jolloin AR teknologiaa on varsin helppo integroida opetukseen. WebAR teknologia helpottaa AR teknologian opetuskäyttöä entisestään, koska sitä käytettäessä ei tarvitse puhelimeen ladata erillistä sovellusta AR sisällön tarkasteluun. Lisättyä todellisuutta voidaan rakentaa myös hiekkalaatikkoon ja lisätä opeteltavan asian käsittelyyn myös pelillisyyttä.
Oppimisanalytiikka
Oppimisanalytiikka puhuttaa laajasti eri kouluasteita. Oppiamisanalytiikasta saattaa kaikilla olla erilaisia käsityksiä siitä, mitä se ylipäätään tarkoittaa. Oppimisanalytiikassa olennaista kuitenkin on oppimiseen liittyvän datan kerääminen, sen visualisointi ja tulkitseminen. Datan analysoiminen ja sen esittäminen oppijalle auttaa oppijaa suunnittelemaan omaa opiskeluaan eteenpäin. Oppija saa tietoa esimerkiksi siitä missä on ollut vaikeuksia, mihin tehtävään on käytetty paljon aikaa tai mikä on ollut helppoa. Oppimisanalytiikka auttaa myös opettajaa suuntaamaan opetustaan enemmän sinne missä on oppimisen kannalta haasteita. Tämä auttaa opettajaa myös oppimistehtävien suunnittelussa. Oppimisanalytiikkaa on integroitu valmiiksi oppimisalustoihin ja esimerkiksi Teamssissä on valmiina analytiikkatyökaluja ja sovelluksia, joilla opiskelijan toimintaa pääsee tarkastelemaan.
Oppimateriaalin tallennusstudiot
COVID-19 pandemian aikana oppimateriaalien tärkeys on korostunut entisestään. Opiskelijat suorittavat kursseja paljon itsenäisesti verkossa opiskellen ja opettajille on tullut tarve laatia laadukkaita oppimateriaalija verkko-opiskeluun. Luentotallenteita saadaan nauhoitettua, editoitua ja jaettua opiskelijoille erilaisten teknologisten ratkaisujen avulla. Nauhoitetut videoluennot ovat opiskelijoiden katsottavissa ajasta ja paikasta riippumatta. Paremmista studioista löytyy esimerkiksi useampia näyttöjä työskentelyyn, laadukkaat mikrofonit, piirtoalusta ja greenscreen virtuaalisten taustojen lisäämiseen nauhoitteisiin. Myös studion äänieristyksellä on merkitystä ja siihen voidaan vaikuttaa esimerkiksi erilaisten verhojen avulla. Alla kuva Jyväskylän ammattikorkeakoulun tallennusstudiosta.
Tulevaisuuden työ hankkeen kehittämistyössä rakennetaan XRlab tiloja molemmille kampuksille. Näissä tiloissa opettajat ja opiskelijat pääsevät käyttämään ja hyödyntämään esimerkiksi VR teknologiaa opetuksessa ja opiskeluun liittyvissä projekteissaan. Oppimateriaalin tallennusstudioita rakennetaan opettajille laadukkaiden opetusvideoiden tuottamiseen opintojaksoille. Etäopetuksen tueksi hankkeessa valmistuu MLC (Multilocation classroom) teknologialla varustetut luokkahuoneet molemmille kampuksille.
Mikko Hyttinen, lehtori
Karelia-ammattikorkeakoulu