Tulevaisuuden työ hankkeessa kehitetään uusia oppimisympäristöjä ja niihin liittyvää pedagogiikkaa. Jos oppimisympäristöjä ei oteta käyttöön, ei niiden kehittämisestä ole juuri hyötyä. Hankkeessa tavoitteena on jalkauttaa osaamista uusista oppimisympäristöistä, teknologioista ja pedagogiikasta Karelian opettajille kehittäjäopetta- sekä opettajalta opettajalle mallin mukaisesti. Tarkoituksena on saada uudet teknologiset ratkaisut sekä kehitetyt Lab ympäristöt opettajien käyttöön.
Karelia-ammattikorkeakoulussa ollaan parasta aikaa kehittämässä opetussuunnitelmia. Tulevaisuuden työ hankkeen tavoitteena on, että hankkeessa kehitettävät uudet oppimisympäristöt, teknologiat sekä pedagogiikka huomioidaan myös opetussuunnitelmien kehitystyössä.
XR teknologiat
XR teknologioilla tarkoitetaan kattokäsitteenä yhteisesti VR (virtuaalitodellisuus), AR (lisätty todellisuus) ja MR (yhdistetty todellisuus) teknologioita. Näillä teknologioilla voidaan esimerkiksi simuloida todellisia työelämän oppimistilanteita ja luoda katsojille todentuntuisia oppimiskokemuksia erilaisista ilmiöistä.
Työpaja
Tulevaisuuden työ hankkeen toimijat järjestivät opetussuunnitelmien kehittämisestä vastaaville henkilöille työpajoja hankkeen uusista oppimisympäristöistä ja teknologioista. Yksi työpaja käsitteli XR teknologioita ja kuinka niitä voisi hyödyntää opetuksessa. Työpajassa keskityttiin erityisesti virtuaaliteknologiaan (VR).
Työpajan tarkoituksena oli tarjota opetussuunnitelmien kehittämisestä vastaaville tietoa ja ideoita eri mahdollisuuksista, miten VR teknologiaa on hyödynnetty opetuksessa sekä työelämässä tällä hetkellä. Työpajassa esiteltiin osallistujille yleisesti mitä XR teknologiat ovat, miten niitä on hyödynnetty opetuksessa sekä työelämässä. Lopuksi testattiin VR laseja erilaisten sisältöjen avulla.
Hard Skills ja Soft Skills
Työpajassa VR teknologiaa lähestyttiin erityisesti Hard skills ja Soft Skills jaottelun kautta. Hard skills eli teknisten taitojen opiskelua VR teknologian avulla havainnollistettiin Voimatelin ja Ponssen virtuaalisista harjoituksista laadituilla videoilla (mastoon kiipeämisharjoitus ja virtuaalinen poistumisharjoitus). Soft Skills eli pehmeiden taitojen (esimerkiksi vuorovaikutus, kokemuksellisuus, kohtaaminen, jne.) opiskelua havainnollistettiin esimerkiksi asiakaspalveluun liittyvillä tilanteilla. (Kela-asointi ja Vanhempien alkoholinkäyttö lapsen silmin)
Virtuaalimaailmat
Työpajassa keskusteltiin myös virtuaalimaailmojen, kuten AltSpace käytöstä ja merkityksestä opetuksessa. Virtuaalimaailmoihin voidaan osallistua VR lasien avulla, jolloin kokemuksesta saadaan vaikuttavampi kuin pelkän tietokoneen ja näytön kautta osallistumisella. Virtuaalimaailmoja voidaan hyödyntää esimerkiksi kokousten tai opetusten pitämiseen. Tulevaisuudessa myös metaversen rooli sosiaalisessa kanssakäymisessä, oppimisessa ja opetuksessa tulee kasvamaan.
Mihin sisältöihin VR teknologia soveltuu
Tiivistetysti työpajasta VR teknologian käyttöä kannattaa miettiä mihin sisältöihin se sopii. VR teknologia sopii esimerkiksi vaarallisten ja haasteellisten tilanteiden kokemiseen ja harjoitteluun autenttisessa ympäristössä. VR teknologian avulla päästään paikkoihin, joihin ei normaalisti tai helposti päästä. Esimerkkejä tällaisista ovat muun muassa tulipalot, pelastustoiminta ja yrityskierrokset toisissa maissa.
VR teknologian käyttö soveltuu myös kalliiden ja paljon resursseja vaativien tilanteiden harjoitteluun simulaatioiden avulla. Tällaisia ovat esimerkiksi lentosimulaatiot ja tuotantotilojen alasajot vaaratilanteissa. VR teknologia soveltuu hyvin myös vuorovaikutustilanteiden simulointiin asiakaspalvelussa, asiakas- ja potilastyössä sekä ihmisten kohtaamisiin liittyvissä harjoituksissa. Esimerkiksi erilaisten asiakastilanteiden harjoittelu kaupan asiakaspalvelussa, rekrytoinnin harjoittelu tai haastavan asiakkaan kohtaaminen.
Pohdittavaksi osallistujille jäi miten VR teknologiaa voisi hyödyntää oman alan opetuksessa ja miten teknologiat tulisi huomioida opetussuunnitelmien kehittämisessä?
Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Tommi Kinnunen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu