Digitalisaatio on tullut voimakkaasti kaikkialle työelämään ja yhteiskuntaan. Tämä koskee myös koulutusorganisaatioita, joilla on myös keskeinen rooli lisätä kansalaisten ja opiskelijoiden digiosaamista. Henkilöstön digituen mahdollistamiseksi organisaatioihin on rakennettu digimentoritoimintaa. Uudet teknologiat tulee integroida osaksi työhön, palveluihin, johtamiseen sekä oppimiseen ja opetukseen.
Tämä vaatii usein näihin liittyvien toimintamallien kehittämistä. Tulevaisuuden työ hankkeessa kehitettiin kehittäjäopettajamallia, jossa uutta teknologiaa ja sen pedagogista hyödyntämistä otettiin haltuun ja jaettiin syntynyttä osaamista organisaatiossa opettajalta opettajalle ohjelmalla. Tässä artikkelissa kerrotaan kehittäjäopettaja mallin syntyä ja kuvataan syntynyttä mallia.
Näin kehittäjäopettajatoiminta aloitettiin
Karelia-ammattikorkeakulussa kehittäjäopettajamallin pilotointi on kirjattu strategiseen henkilöstösuunnitelmaan. Mallin avulla on tavoitteena kehittää Karelian pedagogista osaamista ja digitaaliseen joustavuuteen perustuvaa oppimiskulttuuria. Hankkeen aikana toteutettiin kaksi avointa kehittäjäopettajahakua, neljä kehittäjäopettajaa/hakukierros. Hakujen yhteydessä kannustettiin eri koulutusalojen opettajia hakemaan kehittäjäopettajaksi. Kehittäjäopettajien tuli kuvata hakemisen yhteydessä hankkeen tavoitteiden ja Karelian strategian mukainen pedagoginen kehittämisprojekti. Kehittämisprojektiin tuli liittää uuden teknologian pedagoginen kehittäminen. Kehittäjäopettajilta edellytettiin myös uudenlaisen työelämäyhteistyön rakentamista omissa projekteissaan ja oman osaamisen jakamista ja kollegoiden sparraamista. Lisäksi edellytettiin esimiehen puoltoa. Hakemukset käsiteltiin sekä rahoittajan että Karelian sisältä muodostetun ryhmän yhteistyönä. Valinnoissa painottui kehittämisprojektin kuvaus suhteessa sille asetettuihin tavoitteisiin sekä hakijan innostuneisuus tulevaan tehtävään.
Hankkeen alussa hankkeessa aloitti neljä kehittäjäopettajaa, joista osa jatkoi edelleen tehtävässään toisen kierroksen kehittäjäopettajien kanssa. Jokaisella kehittäjäopettajalla oli 350–400 tuntia työaikaa tähän tehtävään. Kehittämisprojekti ja sen tulosten levittäminen kesti noin vuoden. Yhteisten kokousten avulla tuettiin kehittäjäopettajayhteisön toimintaa. Kehittäjäopettajilla oli mahdollisuus perehtyä oppimismuotoiluun ja uusimpiin teknologioihin ja osallistua kansallisiin tapahtumiin, kuten ITK-päiville.
Hankkeessa toimi yhteensä 7 kehittäjäopettajaa, joista jokainen toteutti pedagogisen kehittämisprojektin. Kehittäjäopettajat olivat eri sosiaali- ja terveysalalta, media-alalta sekä liiketalouden ja matkailun aloilta.
Pedagogisissa kehittämisprojekteissa on esimerkiksi kehitetty seuraavia asioita:
- otettu haltuun ja pilotoitu opetuksessa hyödynnettävää uutta teknologiaa (esim. hybridisimulaatiot, podcastit, virtuaalitodellisuus, toiminnanohjausohjelmisto)
- kehitetty työelämäyhteistyön tiiviimpää linkitystä opintojakso suunnitteluun ja toteutukseen (esim. osaamistarvekyselyt, työelämäyhteistyön kontaktipisteet, asiantuntijapodcastin dialoginen suunnittelu)
- kehitetty mikro-oppimisen hyödyntämistä opintojakson tai yrittäjyys opintojen toteutukseen
Kehittäjäopettajatoiminnan tuloksena syntyi erilaisia koulutustuotteita, toimintamalleja ja verkostoja, joita voidaan hyödyntää eri alojen koulutuksissa, TKIO- ja TKI toiminnassa.
Kehittämisprojektien jälkeen kehittäjäopettajat ovat jakaneet kertynyttä osaamistaan ja sparranneet kollegoja hyödyntämään kehitettyjä asioita. Tämä on tapahtunut opettajan arjessa sekä erilaisissa työpajoissa. Tämän lisäksi he toimivat asiantuntijoina ja kouluttajina opettajalta opettajalle ohjelmassa, joka suunniteltiin osaksi pedagogisen osaamisen valmennusta. Kehittäjäopettajien innostuneella asenteella on suuri merkitys uusien teknologisten asioiden haltuunotossa opetustyön osaksi.
Kehittäjäopettajamalli auttaa uusien asioiden omaksumisessa
Kehittäjäopettajatoiminnan pilotoinnin tuloksena syntyi kehittäjäopettajamalli. Kehittäjäopettajat toimivat koulutuksen ja pedagogiikan kehittämisen asiantuntijoina organisaatiossa. Kehittäjäopettajien avulla organisaatiot voivat kehittää strategialähtöistä pedagogista toimintaa kehittämisprojektin avulla sekä edistää henkilöstön osaamisen kehittämistä. Kehittäjäopettajamallia kannattaa hyödyntää erityisesti silloin kun organisaatiossa halutaan ottaa haltuun jotain uutta esim. uusia teknologioita ja miten niitä voidaan hyödyntää pedagogisesti opetuksessa ja organisaation toiminnassa tuloksekkaasti.
Organisaatiossa on hyvä miettiä valmiiksi rakenteita, jotka helpottavat kehittäjäopettajien tavoitteiden mukaista työtä. Kehittäjäopettajatoiminta palvelee organisaation osaamisen johtamista ja kehittämistä. Sen avulla kehittäjäopettajien oma osaaminen lisääntyy ja palvelee näin myös yksilöä ja hänen urakehitystään. Kehittäjäopettajan toiminta ei sijoitu pelkästään oman organisaation sisälle vaan hänen toimintansa vaikuttaa työelämärajapinnassa alueellisesti ja laajemminkin.
Kehittäjäopettajamallista saatiin hyviä kokemuksia. Tämän kokemuksen myötä voidaan todeta, että sille on tärkeä paikka ja tarve organisaation strategisessa pedagogisessa kehittämisessä. Lue lisää artikkelissa: Kokemuksia kehittäjäopettajatoiminnasta (tähän artikkelin oikea otsake ja linkki)
Kokemuksia kehittäjäopettajatoiminnasta
Seuraavassa kehittäjäopettajat kertovat omista kokemuksistaan kehittäjäopettajatoiminnasta.
Kehittäjäopettajana on ollut mahdollista olla monessa mukana. Työhön on liittynyt opetuksen pedagoginen kehittäminen, opettajien valmentaminen ja sparraaminen ja yhteistyö eri koulutusalojen kesken. Hankkeiden ja opetuksen integraatiossa pedagoginen kehittämisprojekti on tarkoittanut usein uudenlaista yhteistyötä työelämä kanssa ja mahdollisuutta kehittää opetuksen pedagogiikkaa teknologiakokeiluiden avulla. Kehittäjäopettajuus on ollut oppimismatka. Sen aikana on päässyt rauhassa tutustumaan ja kokeilemaan uusia teknologioita ja pohtimaan niiden pedagogista hyödyntämistä mielekkäällä tavalla. Hyvänä asiana on ollut se, että kehittäjäopettajat ovat tulleet eri koulutusaloilta. Poikkitieteellisyys ja monialaisuus on korostunut, jolloin jokainen on tuonut oman asiantuntijuuden ja kokemukset eri teknologioista yhteiseen kehittämiseen. Hyvän jakaminen ja se että ollaan oltu yhteisen asian äärellä, uudella yhteisellä maaperällä on koettu merkitykselliseksi. Tällöin myös yhteistyö on ollut helpompaa. Koulutukset uuden teknologian mahdollisuuksista ja pedagogisesta hyödyntämisestä on koettu hyödyllisiksi. Myös oppimismuotoilukoulutus hankkeen alussa antoi uudenlaisia näkökulmia opetuksen pedagogiseen kehittämiseen.
Mitä olen oppinut kehittäjäopettaja-aikana?
- Oppimismuotoilun ymmärtämistä ja soveltamista ”Olen oppinut ajattelemaan koulutustuotteita enemmän muotoilun näkökulmasta. Ihminen haluaa oppia asian X jostakin syystä Y. Pedagogiikka ja menetelmät pitää valita tämän tarpeen mukaan.”
- Digitaalista fasilitointia ja sen menetelmiä
- Mikro-opintojen suunnittelua ja toteutusteknisiä asioita
- Syvempää ymmärrystä uusista teknologioista ja niiden käyttömahdollisuuksista ja rajoituksista (esim. sisällön tuotannon raskaus, fysiologia, teknologia edelleen kankeaa ja nopeasti vanhenevaa).
- XR- ja muiden teknologioiden ymmärrys (mitä mahdollisuuksia pedagogisesti ne antavat) ja osaaminen on kehittynyt, näistä ei ollut aiemmin tietoa.
- Koodaamaan javascriptiä
- Opetusteknologioiden pedagogista hyödyntämistä. On vahvistunut näkemys, että tulisi kokonaisvaltaisesti miettiä, miten teknologiaa hyödynnetään opetuksessa. Ei teknologiaa teknologiaa varten, vaan mitä se tuo pedagogisesti opetukseen. Teknologia mahdollistaa pedagogian.
- On kasvanut kriittinen suhtautuminen teknologiaan
- Olen oppinut ajattelemaan opetuksen kehittämistä enemmän yhteistyökumppaneiden ja kollegoiden kanssa tehtävänä yhteistyönä.
- Draft-yrittäjyysohjelmassa käytetty yhteisvalmentajuuden malli on erinomainen tapa siirtää osaamista ja käytäntöjä kollegalta kollegalle.
Kehittäjäopettajien kokemuksia ja ajatuksia kehittäjäopettajuudesta
Mikä on ollut haasteellisinta matkan varrella?
- Kehittäjäopettajatyön aikataulutus oman työn osana. On jopa ”läkähdyttävää” tehdä töiden lomassa tai ohessa. Työt ovat kasautuneet itsestä riippumattomista tekijöistä.
- Koronan aikana työelämäyhteistyön tapaamiset peruuntuivat, palaverit siirtyivät, testaukset eivät onnistuneet aikataulussa. Se aiheutti lisätyötä ja logistisia haasteita.
- Teknologiahankinnat viivästyivät.
- Uuden luominen ja siihen liittyvä ajatustyö on kuormittavaa.
- Teknologisten ratkaisujen ”pakottaminen” erilaisiin oppimistilanteisiin. Tällöin mennään ratkaisu edellä, eikä tarve edellä, kuten pitäisi. On tilanteita, joissa oppimistulokset olisivat paremmat, jos niistä poistettaisiin opetusteknologiaa.
- Tahto tehdä yhteistyötä on kova, mutta rakenteet eivät tue innovatiivista yhteistyötä, törmätään reunaehtoihin.
- Kaipaisin joustavuutta ja ketteryyttä Karelian koulutusrakenteisiin. Työaikaresursseja lisää ja niihin joustoja (esim. myöhemmin määrittelemätöntä työtä työaikasuunnitelmiin). Olisi hyvä olla kontaktipisteet yhteistyön paikoista joi opetussuunnitelmassa.
- Teknologian keskeneräisyys ja siitä johtuvat haasteet. XR teknologiassa on potentiaalia, mutta se vaatii vielä kehittämistä. Mennäänkö teknologia edellä vai tulisiko miettiä sisältöjä, jotka soveltuvat amk-opetuskäyttöön. Nykyisin sisältöjä on vähän.
Miten voisi kehittää kehittäjäopettaja toimintaa? Ideoita seuraaville kehittäjäopettajille ja heidän valmentamiselle?
- Kannattaa varata aikaa myös muihin kehittäjäopettajatehtäviin kun kehittäjäopettajaprojektiin, sillä voi tulla yllättäviä tehtäviä, kuten esittelyitä vierailijoille ja osaamisen jakamista kollegoille.
- Kannattaa olla kärsivällisyyttä, kannattaa huolehtia terveydestä ja pitää mukana avoimuutta ja uteliaisuutta.
- Rajattu kehittämistyö, pienesti liikkeelle, toiminta ja pedagogiikka edellä.
- Aikataulutus kannattaa laatia, ja plan B on hyvä olla.
- Ehdotus aloitukselle: 1) perusteellinen oman nykyisen opetustyön perkaaminen, 2) jokainen nostaisi esiin tavoitteet ja ongelmat nykyisessä omassa opetustyössä. Jokainen voisi vaikka esitelmöidä nämä muille kehittäjäopettajille, 3) tämän jälkeen tunnistettaisiin parhaat kohdat, joissa teknologian avulla voitaisiin ratkaista opetustyöhön liittyviä ongelmia, 4) tunnistettujen kehittämiskohteiden joukosta valikoituisi yksi teknologiapilotti.
- Painopisteen siirto pedagogisista teknologioista oman alan substanssiteknologioihin.
Mitä ajatuksia on herännyt kehittäjäopettajan merkityksestä Karelialle ja työelämälle?
- Kehittäjäopettajat ovat linkki koulutuksen ja työelämän välillä.
- Kehittämistyössä tulee enemmän hyödyntää opiskelijoita.
- Kehittäjätiimiin kuuluu opettajia, opiskelijoita ja TKI-henkilöstöä, mutta haasteena on organisaation rakenteet.
- Huomion voisi siirtää pois opetusteknologioista kohti ammatillisesti uutta teknologiaa. Ei oppimisympäristöt, vaan työkoneet, ‑ohjelmistot ja ‑robotit.
- Kehittäjäopettaja voisi olla se oman alan suurin ”nörtti”, joka tuntee oman alan viimeiset teknologiset kehitysaskeleet.
- Draft-ohjelmassa kehitetty tutkivan yrittäjyyden malli voisi toimia myös kehittäjäopettajuudessakin. Siinä saadut kokemukset ja oppimateriaalit julkaistaan hyötyjulkaisuina (eli selkeinä työohjeina yms..).
Artikkelit kehittäjäopettajien pedagogisista kehittämisprojekteista:
- Dufva, P. — Uudenlainen yhteissuunnittelumalli opiskelijoiden työelämäprojekteihin
- Hyttinen, M & Kinnunen, T. — Työpaja VR teknologioista opetussuunnitelmavastaaville
- Hyttinen M. — Työelämäyhteistyötä ja podcasteja sähköisen liiketoiminnan opintojaksolla
- Hyttinen, M. — Podcasteilla lisää mielenkiintoa opetukseen
- Immonen, H. — Pienillä moduuleilla joustavuutta yrittäjyyspolulle
- Pantsari, J. — Uusi etäosallistumisen mahdollisuus avaa Simulan eri koulutusalojen ja työelämän käyttöön
- Simola, A. — Toiminnanohjausjärjestelmä tukemaan koulutuksen ja työelämän tarpeita
- Vienonen H. - Työelämäyhteistyö: huvia vai hikeä?
Kirjoittajat: Pilvi Dufva, Mikko Hyttinen, Heikki Immonen, Tommi Kinnunen, Jaana Pantsari, Aini Simola, Hanna Vienonen