Blogi
-
Webinaarisarja: Tulevaisuuden työ ja oppiminen työn lomassa
Työelämä ja työssä tapahtuva oppiminen ovat muuttuneet viimeisen kahden vuoden aikana paljon. Hybridityö ja hybridioppiminen eivät jääneet vain korona-ajan ilmiöiksi, vaan ne ovat arkea myös tulevaisuudessa. Ennakoimattomat muutokset ja digitalisaation voimakas kehittyminen vaikuttavat työhön, työelämään ja siellä tarvittavaan osaamiseen ja oppimiseen. Samalla resilienssistä eli muutoskyvykkyydestä on tullut yhä keskeisempi työelämässä tarvittava taito. Miltä työn ja […]
-
Video: Oppimisen tulevaisuuden trendit Karelia 30 ‑areenassa
Tulevaisuuden työn asiantuntijat vierailivat maaliskuussa Karelia 30 ‑areenan avausjaksossa. Mikko Hyttinen, Minna Rokkila sekä hankkeessa maaliskuun alussa aloittanut Risto Salminen tekivät katsauksen Tulevaisuuden työ ‑hankkeen toimiin ja kertoivat kokemustensa perusteella näkemyksiään oppimisen tulevaisuuden trendeistä. Katso koko jakso alta.
-
Podcast-pedagogiikalla monipuolisuutta ja vaihtelua opetukseen ja oppimiseen
Podcastit ovat ääniohjelmia, joita julkaistaan internetissä. Podcasteissa keskustellaan erilaisista aiheista, kuten perinteisissä radio-ohjelmissa. Yleensä keskusteltavat aiheet ovat ajankohtaisia ja niihin liittyy usein tarinallisuus. Erilaiset tarinat herättävät kuuntelijoiden mielenkiinnon ja saavat heidät kuuntelemaan podcastia ja sitoutumaan sen sisältöön. Podcastit voivat olla yhden henkilön pitämiä lähetyksiä tai monesti niissä on mukana useampi henkilö, joista yksi toimii keskustelun […]
-
CCA-menetelmä yksinkertaistaa monimutkaisten ongelmien ratkaisuprosessia
Korkeakoulutetuilta edellytetään osaamista toimia kiihtyvien taloudellisten ja teknologisten muutosten kompleksisessa maailmassa. CCA on ongelmanratkaisumenetelmä, joka auttaa jäsentämään tällaisia uusia ongelmia, ja kehittämään niihin ratkaisuja ilman, että kaikki tieto on yhden asiantuntijan päässä. Heikki Immonen, Karelia-ammattikorkeakoulu 11.1.2021 CCA-pähkinänkuoressa CCA, eli cross-consistency assessment on brittiläisen Tom Ritcheyn kehittämä menetelmä, missä vertaillaan erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen keskinäistä yhteensopivuutta. Menetelmän avulla […]
-
Työpaja VR teknologioista opetussuunnitelmavastaaville
Tulevaisuuden työ hankkeessa kehitetään uusia oppimisympäristöjä ja niihin liittyvää pedagogiikkaa. Jos oppimisympäristöjä ei oteta käyttöön, ei niiden kehittämisestä ole juuri hyötyä. Hankkeessa tavoitteena on jalkauttaa osaamista uusista oppimisympäristöistä, teknologioista ja pedagogiikasta Karelian opettajille kehittäjäopetta- sekä opettajalta opettajalle mallin mukaisesti. Tarkoituksena on saada uudet teknologiset ratkaisut sekä kehitetyt Lab ympäristöt opettajien käyttöön. Karelia-ammattikorkeakoulussa ollaan parasta aikaa […]
-
Kehittämistyöpajassa kartoitettiin XRlab toiminnan vaatimuksia
XR teknologioiden hyödyntäminen opetuksessa on viime aikoina lisääntynyt paljon. Tulevaisuuden työ hankkeessa on tarkoituksena kehittää ja rakentaa uusia oppimisympäristöjä Karelian kampuksille. Tätä varten hankkeessa kartoitetaan uusia sekä olemassa olevia opetusteknologioita. XR teknologioiden osalta hankkeessa ollaan kehittämässä XRlab ‑tiloja molemmille kampuksille vastaamaan teknologioiden lisääntyvään käyttöön niin opetuksessa kuin työelämässäkin. XR teknologioita ovat virtuaaliteknologiat (VR), lisätyn todellisuuden […]
-
BusinessLab toiminnan suunnittelua työelämäyhteistyössä
Tulevaisuuden työ hankkeessa kehitetään uusia oppimisympäristöjä vastaamaan työelämän muuttuviin vaatimuksiin. Hankkeessa on tarkoituksena toteuttaa erilaisia lab ‑tiloja vastaamaan näihin vaatimuksiin. Yhtenä lab kokonaisuutena Wärtsilä kampukselle rakennetaan BusinessLab oppimisympäristö. BusinessLabin on tarkoitus palvella erityisesti työelämäyhteistyössä tehtävää opetus- ja kehittämistoimintaa Karelian Wärtsilä kampuksella. BusinessLabissa voidaan esimerkiksi simuloida myyntitapahtumia liiketalouden koulutuksessa tai asiakaspalvelutoimintaa matkailun koulutuksessa. Kehittämistyöpaja BusinessLab kokonaisuuden […]
-
ITK konferenssista uusia teknologisia ja pedagogisia näkökulmia oppimisympäristöjen kehittämiseen
Oppimisympäristöihin liittyvässä kehittämistyössä olennaista on tiedon hankkiminen olemassa olevista ja tulevista opetusteknologisista ratkaisuista. Tämä tarkoittaa käytännössä tiedon hankintaa itsenäisesti tutkimalla tai sitten bechmarkaamalla muita kouluja ja organisaatioita. Erittäin hyvä mahdollisuus tiedon hankintaan ja myös päivittämiseen ovat myös aiheisiin liittyvät konferenssit, seminaarit, webinaarit ja bodcastit. Tulevaisuuden työ hankkeen toimijat kävivät hankkimassa osaamista ja bencmarkaamassa olemassa olevaa […]
-
Työelämäyhteistyötä ja haasteiden ratkaisua Siun soten kanssa verkkotyöpajassa
Tulevaisuuden työ hankkeessa on tarkoituksena kehittää uusia oppimisympäristöjä ja työelämäyhteistyötä tukevaa pedagogiikkaa. Hankkeen avustuksella järjestettiin 17.9.2021 yhteistyötyöpaja Siun soten Tulevaisuuden sote-keskushanke ja Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa. Työpajan tarkoituksena oli pohtia ja etsiä ratkaisuja tulevaisuuden sote-haasteisiin asiantuntija-alustusten pohjalta. Tulevaisuuden työ hankkeen osalta tarkoituksena oli toimia tilaisuuden fasilitaattorina ja etsiä uusia malleja sekä ratkaisuita työelämäyhteistyön järjestämiseksi. Työpaja yhteissuunnitteluprosessina Suunnittelussa […]
-
Oppimisympäristöjen turvallisuusnäkökulmia
Turvallinen opiskeluympäristö Ammattikorkeakoululain 31 §:ssä on säädetty opiskelijan oikeudesta turvalliseen opiskeluympäristöön. Oppimisympäristöjen tulee olla turvallisia, mutta toisaalta niiden tulee myös mahdollistaa ammattikorkeakoululain 9 §:ssä säädetyn julkisen opetuksen antaminen. Säännöksen mukaan opetus on lähtökohtaisesti julkista ja pääsyä opetusta seuramaan voidaan rajoittaa vain perustellusta syystä. Ammattikorkeakoulut voivat järjestyssäännöillä edistää järjestystä ja opiskelun esteetöntä sujumista sekä turvallisuutta ja […]
-
Oppimisympäristöihin liittyviä oikeudellisia näkökulmia ammattikorkeakoulussa
Oppimisympäristöt ja opetuksen vapaus Ammattikorkeakoulujen toimintaa säätelee keskeisesti ammattikorkeakoululaki (932/2014) sekä valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista (1129/2014). Ammattikorkeakoulujen oppimisympäristöjä ei ole tarkemmin määritelty ammattikorkeakouluja koskevassa lainsäädännössä. Myöskään lakia koskevissa esitöissä ei ole otettu kantaa siihen, millaisia oppimisympäristöjen ammattikorkeakoulussa tulisi olla tai minkälaista opetusteknologiaa niiden tulisi sisältää. Oppimisympäristöt voidaan yleisesti ymmärtää varsin laajasti. Nimensä mukaisesti oppimisympäristöt ovat erilaisia […]
-
Pienillä moduuleilla joustavuutta yrittäjyyspolulle
Yrittäjyyspolulla kulkeva tarvitsee monenlaista tietoa lyhyessä ajassa Kolmetoista vuotta alkavien yritysten parissa on opettanut minulle monenlaista. Yksi keskeisimmistä opetuksista on ollut se, että yritysidean kehittäminen ja yrityksen perustaminen on tavattoman monimuotoinen asia. Ei ole olemassa kahta samanlaista yrittäjyyspolkua. Tälle on kaksi syytä. Ensinnäkin, jokaisella meistä on oman näköinen tausta ja osaamispohja. Siinä missä toiselle kannattavuuslaskenta […]
-
Hankkeessa harjoittelussa
Moikka! Tämä blogipostaus kertoo minun eli Marjan kuulumisia parin kuukauden työssäoppimisjaksoltani hankkeessa. Opiskelen tieto- ja viestintätekniikkaa Riveria ammattikoulussa ja olen kiinnostunut robotiikasta, uusista teknologioista sekä sähköisistä palveluista. Joten tämä kyseinen Tulevaisuuden työ ‑hanke osuu juuri minun mielenkiinnonkohteisiini, sillä hankkeen tavoitteenahan on juuri kehittää näiden kautta nykyistä työelämäosaamista tulevaisuuden työn visioihini vastaavaksi. Työssäoppiminen hankkeessa aluksi mietitytti, […]
-
Tulevaisuuden Työ ‑hanke on käynnistynyt
Korona vuosi 2020 laittoi meidät kaikki uuden eteen. Vuosi sitten keväällä koko Suomi pysähtyi, kun lähes kaikki siirtyivät etätyöskentelyyn sekä ‑opiskeluun. Kulunut vuosi laittoi meidät kaikki kokeilemaan rajojamme ja miettimään uutta lähestymistapaa työskentelyyn. Tässä vaiheessa Karelilla oli jo valmisteilla uusi Tulevaisuuden Työ ‑hanke, joka käynnistyi lokakuussa 2020. Hankkeessa on tavoitteena kehittää sekä Karelian oppimisympäristöjä että […]
Tietoa blogista
Tulevaisuuden työ ‑hankkeen sivuston blogissa julkaistaan hankkeen kehittämistyön teemoihin ja toimintaan liittyviä artikkeleja. Teemoja ovat muuna muassa tulevaisuuden työ ja osaaminen, uudet oppimis- ja kehittämisympäristöt, hybridi/-virtuaaliopetus/oppiminen, opetusteknologiat ja niiden hyödyntäminen opetuksessa ja osaamisen kehittämisessä työelämässä ja työelämän koulutuspilotit.
Blogin sisällöistä vastaa toimituskunta, johon kuuluvat Mikko Hyttinen, Minna Rokkila, Päivi Sihvo, Risto Salminen ja Kaisa Varis Karelia-ammattikorkeakoulusta.
Arkisto
- syyskuu 2023 (3)
- kesäkuu 2023 (1)
- helmikuu 2023 (2)
- tammikuu 2023 (1)
- joulukuu 2022 (2)
- marraskuu 2022 (3)
- lokakuu 2022 (3)
- syyskuu 2022 (1)
- huhtikuu 2022 (1)
- maaliskuu 2022 (1)
- tammikuu 2022 (1)
- joulukuu 2021 (4)
- marraskuu 2021 (1)
- syyskuu 2021 (1)
- elokuu 2021 (1)
- huhtikuu 2021 (1)
- maaliskuu 2021 (2)
Kategoriat
- Tilat ja laitteet (11)
- Yhteistyö (9)
- Yleinen (17)